Замлинський про наслідки блокади Донбасу для Львівщини, формування ОТГ та ремонт доріг

15:14 22 Лютого 2017

Замлинський про наслідки блокади Донбасу для Львівщини, формування ОТГ та ремонт доріг

Розмова з першим заступником голови Львівської обласної державної адміністрації Ростиславом Замлинським.

Під час спілкування із журналістами та громадськими активістами чиновник висловив свою позицію щодо націоналізації об’єктів енергетики та блокування вантажів з ОРДЛО, а також розповів, чим жила Львівщина у 2016 році та про плани на поточний рік.

Про блокування товарів з Донбасу

Блокування залізничних перевезень вантажів з окупованих територій Донбасу негативно впливає на енергетичну безпеку України, і може мати наслідки як для промисловості, так і для громадян, оскільки це питання стосується не лише електропостачання, але й тепла.

Вугілля з Донбасу Україна використовує на енергогенеруючих підприємствах, які постачають електроенергію на східні, і деякі центральні та північні області країни. Зараз триває опалювальний сезон, і ми не можемо зараз залишити 300 тисяч людей без електрики і без тепла. Цього не можна робити.

Підприємства, які забезпечують генерацію та перевезення з непідконтрольних територій вугілля є зареєстрованими на контрольованій частині України, сплачують податки в державний бюджет України. Тому блокада впливає і не промисловість і на безпеку громадян.

Обласна влада має план заходів, на випадок повного припинення постачання вугілля з ОРДЛО, який передбачає збільшення видобутку львівського вугілля, призупинення експорту електроенергії закордон та перенаправлення енергопотоків насамперед на внутрішній ринок.

Про націоналізацію об’єктів енергетики

Націоналізація об’єктів енергетики загрожує судовими позовами та погіршить інвестиційний клімат України загалом.

Слід розуміти, що якщо інвестор інвестував кошти в той чи інший об’єкт, то повернення його в державну власність тягнутиме за собою регресні позови в суді. Треба буде компенсовувати інвестору суму, вкладену в інвестування об’єкту. Крім того, це порушує інвестиційний клімат країни. А це дуже важливо для нас, у контексті того, що Львівщина намагається залучити інвестиції і створити нові робочі місця, нові виробництва.

Інша річ – виконання цих інвестиційних угод, укладених при приватизації об’єктів. Я погоджуюся, що треба уважно дивитися, наскільки виконують ці інвестиційні зобов’язання. Такий аналіз проводить Фонд держмайна і його регіональні відділи, і вони визначають: виконують чи не виконують інвестиційні зобов’язання, з точки зору соціальної, технічної чи фінансової. Наразі Фонд державного майна не інформував про невиконання зобов’язань інвесторами.

Про перспективи шахт Львівської області

У Львівській області шахти можуть працювати на самоокупність. ДП «Львіввугілля» цього тижня захистило в Києві план з модернізації. Цей план торік розробляли дуже ретельно: починаючи від кожної шахти та лави.

Загальний інвестиційний портфель становить 817 млн грн. Ці кошти потрібні на модернізацію всіх шахт і лав, які працюють на території Львівської області. Вже є запевнення від Міністерства палива та енергетики, що цього року шахти Львівщини отримають 78 млн грн. Зараз ми говоримо про збільшення цього обсягу.

У нас є чітке розуміння, яке обладнання потрібно, які терміни постачання, який людський та інший ресурс потрібен для встановлення цього обладнання і коли воно може бути введене в експлуатацію. У нас є розуміння в розрізі кожної шахти, якщо її буде модернізовано, коли ми вийдемо на самоокупність. Тобто говоримо про те, що в нас шахти можуть заробляти самі на себе. Уже проведено низку тендерів на закуповування сучасного обладнання для шахт, є готові технічні працівники.

У нас також заплановані масштабні інвестиційні проекти в будівництво приватних шахт, загальною вартістю 1 млрд 100 млн доларів, за участю іноземних компаній. Є зацікавлення також з боку китайських інвесторів. Інвестиційний проект передбачає не лише видобуток вугілля, а й енергогенерацію і попутний газ, та видобуток коксівного вугілля, яке можна використовувати в металургії. Побудова самих шахт, за оцінками іноземних фахівців, може тривати від 3 до 5 років. Реалізація цих проектів є дуже важливою для Львівщини, адже це може змінити валовий регіональний продукт, надходження до регіонального бюджету, структуру зайнятості й підвищить енергетичну безпеку області.

Про проблеми ОТГ

Майже всі об’єднані територіальні громади, які функціонували у Львівській області впродовж 2016 року, мають проблеми з кадрами. Ми вже протягом двох років бачимо проблему кадрового забезпечення об’єднаних громад. У виконавчих органах ОТГ дуже мала ланка «запасних». Наприклад, щодо тих 22 громад, які зараз функціонують, у нас є питання до фінансових органів. Треба підсилювати всі служби. Часто у громадах виникають питання, що зробити з коштами, які вони отримують.

Нагадаю, у квітні цього року відбудуться вибори в чотирьох об’єднаних територіальних громадах. Ці громади зможуть з 1 липня перейти на міжбюджетні відносини, тобто отримувати з державного бюджету всі субвенції, ПДФО тощо.

Про новий порядок продажу лісосировини

Зараз у нас продаж сировини відбувається на зареєстрованих біржах, які проводять аукціони. Продавці та покупці лісу самі вирішують на яких біржах їм купувати і продавати.

Однак найголовніше зараз – це прийняття порядку. Дрібні або середні підприємства не можуть конкурувати із крупними компаніями, які заходять на аукціон. Ми повинні турбуватися про місцевого деревообробника, тому напрацювали відповідний проект порядку реалізації деревини. Він уже підтриманий Асоціацією деревообробників Львівщини і скерований у Держлісагентство та Кабмін для прийняття. Зараз ми очікуємо, що цей порядок буде винесений на розгляд профільних комітетів та буде прийнятий.

Це дасть змогу активізувати місцевий малий і середній бізнес, а потім – наростити їм виробництво.

Торік у деревообробній галузі було створено додатково 900 робочих місць. У нас тепер кожен п’ятий долар деревообробної галузі – експортний. Це є кошти за меблі та продукти деревини, тобто продукти із доданою вартістю. Тому нам дуже важливо підтримати власного дрібного і середнього виробника, щоб вони продовжували далі інвестувати у обладнання та розширення виробництва.

Про те, чи самодостатньою є Львівщина

Реформа децентралізації, яка відбулася, дала можливість інвестувати багато коштів у розвиток. Наприклад, у 2016 році на обласні програми було виділено 888 млн грн. Цього року у розвиткові програми інвестовано 740 млн грн. Але ми розуміємо, що приріст місцевого обласного бюджету за підсумками 2016 року склав 55%. За підсумками січня цього року, при тому, що був запланований певний ріст, ми вже його перевиконали у розмірі 14%. Тобто є позитивна динаміка.

Проте тут дуже важливо спрацювати на легалізацію робочих місць та заробітної плати. Торік було проведено дуже багато комісій та роз’яснювальної роботи щодо легалізації зарплат. Ми добре розуміємо, що ніхто не працював за заробітну плату, яка менша 2,5 тисяч гривень. Відрахування із цих грошей – це не просто податки. Це – кошти, які ідуть в місцеві бюджети, за які можна робити благоустрій, платити заробітну плату тощо. Якщо ж людина не показує заробітну плату, вона обмежує інших, зменшує податки на благоустрій території, де вона проживає, а також створює додаткове навантаження на державний бюджет, оскільки претендує на субсидії.

Були такі випадки, коли працівники приходили до працедавця і казали: «Ви мені напишіть заробітну плату 1500 грн, а решту дайте у конверті». Це не правильно.

Про депозит Львівської ОДА у ПриватБанку

Львівська обласна державна адміністрація поклала на депозитний рахунок у «ПриватБанку» 100 млн грн вільних коштів. Ці 100 млн грн – перехідні залишки з 2016 року, які інвестовано в депозитний рахунок під 20% річних. Депозит  покладено на вимогу. Тобто за першої потреби для бюджету ці кошти можуть забрати без жодних штрафів та санкцій.

Про інвесторів

Коли ми спілкуємося з інвестором – іноземним чи місцевим, завжди кажемо: «Якщо ви хочете кваліфікованого працівника, то повинні стартувати від 11 тисяч гривень».

На діючих та нових компаніях Львівщини різні заробітні плати.

До речі, компанія «Фуджикура» зараз має потребу в кількох сотнях працівників. Там заробітна плата стартує від 6 тисяч гривень. Крім того, є соціальний пакет, довіз до місця праці.

Про махінації в бюджетних установах

У Львівській області є випадки, коли бюджетні установи фінансують видатки приватних структур. Відповідно до даних Державної аудиторської служби на Львівщині є приклади, коли у деяких бюджетних установах є незаконні видатки, які полягають у тому, що установи покривають видатки сторонніх осіб. До прикладу, типове порушення, коли діє об’єкт, який є у користуванні, а комунальні платежі покривають із бюджету. Суми незаконних видатків є різні – від 45 тис. грн до 150 тис. грн.

Про роль районних рад після завершення децентралізації

Оскільки на районному рівні залишається багато важливих питань:  соціальна політика, мобілізація і демобілізація, вторинна медицина, загальна економічна політика, аграрна політика, ці речі мають бути на рівні району.

Однак саме законотворці державного рівня повинні сказати, яке в них є бачення цього питання.

Леся БУРБАН, Leopolis.news 

Також ви можете стежити за головними новинами від Leopolis News на нашому Facebook, Twitter та Telegram-каналі.

Стрічка новин